Sunday 9 December 2012

MASA DEPAN IKHWANUL MUSLIMIN DI MESIR?

HIDAYATULLAH.COM MELAPORKAN:

KRISIS Mesir yang disebabkan oleh Perintah Presiden Muhammad Mursy hingga saat ini tidak kunjung reda. Keadaan Mesir saat ini kembali seperti revolusi 25 Januari 2011 tempoh lalu. Bahkan boleh dibilang situasinya lebih rumit dan membimbangkan daripada revolusi menurunkan Presiden Husni Mubarak dulu. Ketika revolusi dulu, rakyat Mesir satu suara untuk menurunkan rejim Mubarak. Namun berbeza dengan situasi sekarang, di mana suara rakyat berpecah seakan susah untuk mencapai perpaduan.

Pasca peristiwa istana presiden, Istana Itihadiyah, pada hari Rabu (05/12/12), situasinya justeru malah semakin panas. Korban jiwa pun jatuh dalam pertempuran antara penyokong Presiden Mursy dan anti Presiden Mursy. Tidak hanya itu, pejabat-pejabat Al Ikhwan al Muslimun (Ikhwan Muslimin) pun semakin banyak lagi yang diserang, termasuk pejabat utamanya yang ada di Kaherah.


Ikhwanul Muslimin yang dalam hal ini merasa sebagai korban, semakin kukuh mempertahankan dekri Presiden Mursy. Bahkan Ikhwan mendakwa bahawa adanya usaha rampasan kuasa dari demonstran pembangkang untuk menduduki istana presiden. Dan anehnya, pihak pembangkang justeru malah menuding pecahnya kekerasan itu adalah senario dari Ikhwanul Muslimin itu sendiri, sehingga pembangkang pun juga berkeras meneruskan aksi dan tuntutannya.


Jika disimpulkan, sebenarnya krisis Mesir sekarang ini berkisar dalam dua permasalahan utama. Pertama, dekri Presiden Mursy. Dalam hal ini, Presiden Mursy dan Ikhwanul Muslimin masih berkeras tidak mahu membatalkannya. Sementara tuntutan dari pembangkang untuk membatalkannya juga tidak reda. Bahkan menurut beberapa penganalisis, sekarang Mursy dihadapkan dua pilihan dari pembangkang, mahu membatalkan pengisytiharan atau mahu diturunkan dari presiden.  


Sikap pembangkang dalam menanggapi dekri ini memang sangat berlebihan. Terlebih lagi suara untuk menurunkan Presiden yang baru saja dipilih rakyat, itu merupakan sikap yang sangat ekstrem yang hanya akan semakin memburukkan keadaan negara.

Beranjak dari dekri inilah, selanjutnya Presiden Mursy menyelesaikan rancangan perlembagaan melalui Dewan Konstituante. Seperti didesak akan adanya isu pembubaran Dewan Konstituante oleh Mahkamah Perlembagaan, akhirnya rancangan perlembagaan lahir dengan segera.


Merasa rancangan perlembagaan yang dirumuskan oleh Dewan Konstituante ini tidak diterima oleh pihak pembangkang-dalam hal ini kelompok liberal dan Kristian Koptik-Presiden Mursy lalu mengambil langkah untuk mengadakan pungutan atas rancangan perlembagaan tersebut.


Mungkin menurut Mursy, referendum adalah jalan keluar utama untuk menggolkan rancangan perlembagaan, dan juga kerana mungkin kesediaan Ikhwanul Muslimin sudah matang untuk mencari sokongan rakyat. Dan dari sinilah kemudian timbul permasalahan kedua, iaitu referendum rancangan perlembagaan.


Soal referendum rancangan perlembagaan ini, dengan tegas kubu pembangkang menuntut untuk dibatalkan rencana tersebut. Soal melakukan referendum rancangan perlembagaan ini, sepertinya pembangkang memang telah mengambil kira akan kalah jika rancangan perlembagaan itu jadi direferendumkan. Kerana dalam hal ini, kubu pembangkang boleh dibilang merupakan kelompok minoriti. Sementara itu, Presiden Mursy juga berkeras akan tetap melaksanakan referendum.


Sampai di sini, krisis Mesir mengalami kebuntuan. Akan tetapi tetap ada usaha-usaha dari beberapa pihak untuk mencari jalan keluar. Seperti yang dilakukan oleh Al-Azhar contohnya.


Al-Azhar, melalui Lembaga Penyelidikan Islam, mungkin pertama kali yang mencadangkan kepada Mursy untuk mengadakan dialog nasional dengan mengundang seluruh kekuatan politik yang ada di Mesir, tanpa terkecuali. Akan tetapi Al-Azhar memberikan syarat bahawa untuk melakukan dialog nasional ini, Mursy harus membekukan dekri yang sudah dikeluarkannya itu. Mursy menerima cadangan mengadakan dialog, dan jemputan pun disebar ke semua kekuatan termasuk pembangkang. Namun ternyata Mursy mengabaikan permintaan Al-Azhar untuk membekukan dekri. Alhasil, pihak pembangkang pun menolak untuk menghadiri dialog nasional yang diadakan hari Sabtu (08/12/12) di istana negara, dengan alasan permintaan mendasar dari mereka untuk membatalkan dekri tidak dipenuhi.


Upaya jalan tengah yang lain juga telah dilakukan oleh beberapa kumpulan yang disampaikan oleh Menteri Negara Mesir Urusan Undang-Undang dan Dewan Perwakilan, Muhammad Mahsub. Pihak ini melahirkan beberapa inisiatif untuk menyelesaikan kebuntuan krisis ini. Beberapa inisiatif itu meliputi: penangguhan pelaksanaan referendum; memujuk pembangkang untuk hadir dalam dialog nasional; perubahan dekri presiden, terutama pasal 2 dan 6; perbahasan semula rancangan perlembagaan; serta mengelakkan rencana penggulingan Presiden Mursy, kerana undian hanya akan memburukkan lagi keadaan. Dengan adanya inisiatif ini, diharapkan krisis Mesir yang bak revolusi baru ini dapat mencari jalan keluar yang cerah.


Sampai di sini, yang menarik adalah bagaimana sepak terajang Ikhwanul Muslimin selanjutnya, khususnya pasca dekri kontroversial Mursy? Apakah kepercayaan masyarakat kepada Ikhwanul Muslimin akan tetap besar seperti yang tercatat dalam pilihanraya legislatif tempo lalu?


Ujian IkhwanAda dua perkara yang perlu digariskan dari langkah-langkah Ikhwanul Muslimin ini, iaitu:Pertama, keputusan Presiden Mursy untuk mengeluarkan dekri. Keputusan ini memang menimbulkan pelbagai kadar dari masyarakat. Yang menilai positif, akan menganggap bahawa langkah Mursy itu adalah sebuah langkah strategik dan penting guna menggolkan perlembagaan syariat yang diusung Ikhwanul Muslimin. Yang menilai negatif, menganggap bahawa langkah Mursy itu adalah bukti bahawa kumpulan Ikhwanul Muslimin 'bodoh' dalam hal politik. Dan yang menilai standard antara positif dan negatif, akan menganggap keputusan dekri itu benar tapi kurang tepat.


Nasi sudah jadi bubur, dekri pun sudah keluar. Langkah Mursy yang dibeking oleh Ikhwanul Muslimin untuk mengeluarkan dekri ini paling tidak akan tercatat dalam sejarah baru bagi Mesir, di mana hasilnya adalah krisis dan konflik baru dalam tubuh Mesir yang bahkan boleh mengancam perang saudara. Masyarakat awam yang menonton persembahan konflik antara kubu liberal dan Islamis ini semakin dibuat bingung, mahu dibawa ke mana negara Mesir ini. Tapi tidak disangkal bahawa kedua-dua kubu ini sebenarnya sama-sama merebut suara masyarakat awam tersebut.


Ada hal yang menarik dari langkah Mursy dan Ikhwanul Muslimin sekarang. Mursy dan Ikhwan yang memilih untuk segera menyelesaikan rancangan perlembagaan melalui Dewan Konstituante dan mengambil langkah untuk melakukan referendum. Jika hujung-ujunganya adalah referendum, ertinya nasib perlembagaan tetap saja berada di tangan rakyat. Dan jika pada dasarnya semuanya kembali ke tangan rakyat, logiknya, mengapa Mursy dan Ikhwan tidak menawarkan untuk terus mengadakan pilihanraya legislatif ulang, tanpa didahului referendum rancangan perlembagaan.


Dalam langkah ini, ertinya Mursy dan Ikhwan memang kelihatan ingin mengambil laluan pintas. Mereka jelas berasa rugi dengan pembubaran Parlimen oleh Dewan Tentera tempoh lalu, tanpa menghasilkan apa-apa dalam perlembagaan. Untuk itulah, supaya tidak merasa rugi sudah memenangi pilihanraya legislatif, maka Ikhwan akan bertindak untuk menyelesaikan perlembagaan. Setelah itu baru mengadakan pilihanraya legislatif semula. Kalah menang dalam pilihanraya legislatif nanti, mungkin sudah tidak masalah lagi, kerana tujuan awal untuk menggolkan perlembagaan melalui referendum sudah tercapai.


Mungkin juga Ikhwan mengambil kira lain jika pilihanraya legislatif yang diadakan terlebih dahulu tanpa menyelesaikan perlembagaan. Kerana 'bendera perang' dengan kubu pembangkang sudah terlanjut berkobar melalui dekri, hasilnya antara Ikhwan dan pembangkang pun harus kembali dari awal lagi, sama-sama berjuang mencari simpati dari rakyat biasa. Opsyen untuk referendum rancangan perlembagaan dinilai lebih strategik dan sedikit kesan daripada harus melakukan Pemilu legislatif semula terlebih dahulu. Jika melakukan Pemilu legislatif dulu, belum tentu jumlah suara yang dicapai sama dengan Pilihan raya perundangan sebelumnya.


Kedua, mengapa Mursy tidak mengambil langkah damai dan selamat daripada harus mengeluarkan dekri yang mencetuskan kontroversi tersebut? Langkah damai dan selamat yang dimaksudkan di sini adalah, seharusnya Mursy lebih fokus terlebih dahulu menjalankan pemerintahan untuk memperbaiki keadaan negara pasca revolusi dari rejim Mubarak. Artinya masih banyak tugas kerajaan yang lebih mendesak sebagai bentuk pengambian kepada rakyat. Bahkan justeru seharusnya, ketika Ikhwanul Muslimin sudah dapat merebut kuasa, maka itulah masanya untuk membuktikan bahawa kumpulan Islam itu mampu dengan baik menjalankan pemerintahan, memperbaiki keadaan negara, dan keluar dari keterpurukan rakyat Mesir yang sudah bertahun-tahun.


Keputusan Mursy mengeluarkan dekri itu dinilai kurang tepat. Lebih tepatnya adalah kurang tepat di sini adalah soal keadaan dalam negeri Mesir. Pertama, dekri dikeluarkan Mursy ketika rakyat Mesir sebenarnya masih trauma dengan rejim diktator Husni Mubarak.


Rakyat Mesir baru sahaja dapat lepas dan menghidup kebebasan dari rejim diktator tersebut.Kedua, dikeluarkannya dekri ketika pemerintahan Mursy selama ini dinilai masih belum menghasilkan prestasi apa-apa. Rakyat sebenarnya masih menunggu perubahan apa yang boleh dilakukan Mursy pasca revolusi. Namun sayangnya pemerintahan Mursy ini masih belum dapat mengambil kepercayaan rakyat terhadap kelompok islam, kerana keadaan sebelum revolusi dan pasca revolusi masih tetap sama, bahkan cenderung lebih buruk keadaan pasca revolusi.


Jika maksud Mursy dan Ikhwan adalah ingin melakukan perubahan yang sangat mendasar dari negara dulu, iaitu perlembagaan, maka boleh dibilang itu tindakan yang cukup frontal. Frontal kerana keadaan masyarakat Mesir yang majmuk ternyata masih belum siap untuk menerima perubahan itu. Dan juga, dalam bahasa yang sedikit ekstrem, "Belum bekerja sudah minta upah, belum berprestasi sudah minta penghargaan."Seharusnya yang dilakukan Ikhwanul Muslimin adalah menarik simpati rakyat terlebih dahulu dengan prestasi-prestasi yang dicapai oleh kerajaan Mursy.


Prestasi yang dicapai Ikhwanul Muslimin setelah revolusi Mesir ini memang luar biasa. Setelah sekian lama kumpulan Islam terbesar di Mesir ini berada di bawah tekanan rejim Mubarak dan tentera, mereka tetap boleh bertahan, dan bahkan akhirnya bangkit. Kemenangan Ikhwan dalam Pilihan raya perundangan dan presiden telah membawa sejarah luar biasa bagi Mesir. Kepercayaan rakyat terhadap Ikhwanul Muslimin sangat besar pasca revolusi ini.  


Dan seperti ramalan penulis sebelumnya ketika Ikhwan mula berkuasa, pada dasarnya ini adalah ujian bagi kelompok Islam untuk membuktikan kemampuan mereka menjalankan pemerintahan. Rakyat sudah memilih menaruh kepercayaan mereka kepada Ikhwanul Muslimin dan kumpulan Islam untuk menjalankan pemerintahan. Selanjutnya, rakyat juga yang kembali menilai bagaimana pemerintahan yang dijalankan oleh kumpulan Islam dan Ikhwan itu.

Langkah-langkah yang sudah dilakukan Ikhwan ini sedikit banyaknya telah menjejaskan kepercayaan rakyat terhadap Ikhwan itu sendiri. Baik itu memberikan pengaruh positif, ertinya semakin percaya, mahupun negatif. Hasilnya memang masih belum dapat diketahui secara pasti. Hal yang terdekat untuk dapat mengetahuinya itu mungkin melihat hasil referendum rancangan perlembagaan-jika nanti jadi dilaksanakan-dan juga hasil dari Pemilu legistlatif selanjutnya. Wallahu'alam. *


Penulis adalah mahasiswa Universiti Al-Azhar asal Kota Kinabalu, dan koresponden hidayatullah.com di Mesir